Bahia, JoanaFogaça Aguiar, CamillaNogueira, Farlen de Jesús2022-12-192025-07-252022-12-192025-07-252022-12-19https://hdl.handle.net/11227/19888En este artículo analizamos la construcción del Marco Cero y del Museo Umbanda, espacios de memoria umbanda en el municipio de São Gonçalo, en el estado de Río de Janeiro, y las controversias en torno a los diversos segmentos de las religiones afroindígenas en la construcción de una identificación étnico-racial derivada de este proyecto y como parte de una estrategia de lucha contra el “racismo religioso”, frente a las adversidades derivadas tanto de las actitudes intolerantes del mandato de la alcaldesa Aparecida Panisset como del actual gobierno municipal.In this article we analyze both the construction of Marco Zero and the Umbanda´s Museum, which are spaces of memory of Umbanda in the municipality of São Gonçalo, in Rio de Janeiro state. We also examine the controversies surrounding various segments of Afro-indigenous religions in the construction of an ethnic-racial identification arising from this project and as part of a strategy of struggle against “religious racism” in the face of the adversities resulting from the intolerant attitudes of the mayor Aparecida Panisset and the municipality.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Marco ZeroMuseu da UmbandaReligious and ethnic identitiesReligious racismSão GonçaloMarco ZeroMuseo de la Umbandaidentidades étnico-religiosasRacismo religiosoSão GonçaloMarco ZeroMuseu da UmbandaIdentidades étnico-religiosasRacismo religiosoSão GonçaloMuseo Umbanda y Marco Zero: territorialidades etno-religiosas en São Gonçalo, Río de JaneiroArtículo de revistaUmbanda Museum and Marco Zero: Ethno-Religious Territorialities in São Gonçalo, Rio de Janeiro10.32997/pa-2022-4114http://purl.org/coar/access_right/c_abf22805-7090https://doi.org/10.32997/pa-2022-4114info:eu-repo/semantics/openAccessEsta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.